Woede bij Rijksmuseum omdat koloniale term van tentoonstelling is geschrapt

Woede bij Rijksmuseum omdat koloniale term van tentoonstelling is geschrapt

Het besluit van het Rijksmuseum om de term ‘Bersiap’ te schrappen van een tentoonstelling over de Indonesische opstand na de Tweede Wereldoorlog vanwege de ‘sterk racistische connotatie’ heeft geleid tot een terugslag van veteranen uit de koloniale periode.

Bonnie Triyana, een Indonesische historica die door het museum was uitgenodigd om de tentoonstelling samen te stellen, zei dat de term in het Nederlands werd gebruikt om ‘primitieve onbeschaafde Indonesiërs als geweldplegers’ te beschrijven en ‘niet helemaal vrij was van rassenhaat’.

De tentoonstelling, ‘Revolutie!’, dat volgende maanden opent, richt zich op de persoonlijke verhalen van degenen die betrokken waren bij de bittere en bloedige dekolonisatiejaren van 1945 tot 1950.

‘De wortel van het probleem ligt in het onrecht dat het kolonialisme heeft gecreëerd en de structuur van een hiërarchische samenleving gebaseerd op racisme die de uitbuiting van de kolonie omringde,’ Triyana schreef in een opiniestuk voor NRC.

Klaar, wat ‘klaarstaan’ betekent in het Indonesisch, wordt in het Nederlands vaker gebruikt om te verwijzen naar de gewelddadige opstanden tegen Nederlandse kolonisten na het einde van de Japanse bezetting in 1945.

Het daaropvolgende tegenoffensief van Nederlandse troepen tussen 1947 en het staakt-het-vuren van 1949, waarbij ongeveer 100.000 mensen omkwamen, staat in het Nederlands bekend als de politieacties – letterlijk ‘politie-acties’ – maar in het Indonesisch als Nederlandse militaire agressie of ‘Nederlandse militaire agressie’.

Censuur

De Federatie Nederlandse Indo’s (FIN) beschuldigde het museum van censuur en vervalsing van de geschiedenis en zei een formele klacht in te dienen tegen de conservator.

Veel van degenen die tijdens de opstand zijn omgekomen, waren net bevrijd uit krijgsgevangenkampen toen de Indonesische nationalistische leider Soekarno op 17 augustus 1945, twee dagen na de Japanse capitulatie, de onafhankelijkheid uitriep.

Woordvoerder Michael Lent’ze zei: ‘Dit is niets meer dan een ontkenning van een periode waarin Indonesiërs deelnamen aan racistische vervolging, marteling en verkrachting.

‘Zelfs de slachtoffers moeten buigen voor Indonesische propaganda. Mensen die zich nergens schuldig aan maakten, werden op brute wijze afgeslacht.’

Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits zei dat de nadruk van de tentoonstelling lag op de persoonlijke ervaringen van mensen die ‘verstrikt waren in een groot conflict’ en niet zozeer op kwesties van koloniaal schuld- of schaamtegevoel. Een deel van de tentoonstelling vertelt het verhaal van een Indo-Europese familie die het slachtoffer werd van de Indonesische opstand.

Maar rechtse politici hekelden de beslissing om niet te gebruiken Klaar als bewijs dat het museum was bezweken aan een ‘wakkere’ agenda. Annabel Nanninga, senaatsleider van de partij JA21 en voormalig raadslid van Forum voor Democratie in Amsterdam, noemde de ‘geschiedenisvervalsende (en natuurlijk deels gesubsidieerde) onzin ronduit belachelijk’.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment