Wegenuitbreiding niet meer nodig als thuiswerktrend aanhoudt: rapport

Wegenuitbreiding niet meer nodig als thuiswerktrend aanhoudt: rapport

Een aantal grote infrastructurele projecten hoeft wellicht niet te worden gebouwd als thuiswerken of hybride werken de trend blijft. nieuw rapport over de effecten van de coronaviruspandemie op huisvesting, kantoren en mobiliteit.

Tijdens de lockdown verminderde een daling van 20% in het aantal afgelegde kilometers over de weg de congestie met 70%.

‘Misschien is het verstandig om projecten die pas rendabel zijn bij een sterke mobiliteitsgroei te heroverwegen. Misschien zijn kleinere projecten haalbaarder of moeten ze worden uitgesteld, vertelde hoofdonderzoeker Edwin Buitelaar aan de omroep ONS.

Veel zal afhangen van de voortzetting van thuiswerken, zei het PBL, eraan toevoegend dat er meer moet worden gedaan om de trend te bevorderen. ‘We moeten opschieten als we de voordelen van thuiswerken, zoals een betere balans tussen privé en werk, minder woon-werkverkeer en files, willen laten duren. Andere wijze mensen gaan verder waar ze gebleven waren.’

Wonen en kantoren

Het effect van de pandemie op de woningmarkt is beperkt, aldus de onderzoekers. Meer mensen verlaten de grote steden, maar dat was een trend die al voor de pandemie de kop opstak en wordt veroorzaakt door hoge vastgoedprijzen.

Kantoren worden niet kleiner omdat meer mensen thuis werken, zegt het PBL, maar ze zullen anders worden gebruikt, met meer (online) vergaderruimtes en minder gedeelde complexen.

Het PBL gaf geen voorbeelden van infrastructurele projecten die overbodig zouden kunnen worden, maar volgens de Delftse hoogleraar vervoersbeleid Bert van Wee zouden twee geplande uitbreidingen van de A27, waarvan er een een bedreiging vormt voor het bos bij Utrecht, wel passen.

Van Wee omvatte ook het vliegveld van Lelystad. ‘Als we structureel minder gaan vliegen, is dat niet nodig’, zegt hij.

Het ministerie van Infrastructuur, dat geen opdracht heeft gegeven voor het rapport, zei in een reactie dat het niet van plan was de projecten te schrappen en zei dat uit eigen berekeningen van het ministerie bleek dat ze nog steeds nodig zouden zijn om de druk op het wegennet te verlichten.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment