Rechter beslist Wibra kan tijdens lockdown niet gewerkte uren terugvorderen

Rechter beslist Wibra kan tijdens lockdown niet gewerkte uren terugvorderen

Een Wibra-winkel in Winschoten. Foto: Wikimedia Commons

Discountwinkelketen Wibra kan personeel vragen om extra uren te werken om verloren tijd tijdens de coronacrisis in te halen, heeft een rechtbank geoordeeld.

De vakbond FNV stapte naar de rechter om een ​​verbod op te leggen tegen het bedrijf namens werknemers met flexibele arbeidsovereenkomsten, die te horen kregen dat ze de uren moesten inhalen waarvoor ze betaald maar niet gewerkt hadden.

De rechtbank zei dat het verzoek redelijk was volgens de voorwaarden van hun contracten, waarin een gemiddeld aantal werkuren per week voor een vast salaris werd gespecificeerd. Eventueel overwerk of ‘ondertijd’ gewerkt kan later in het jaar worden teruggevorderd.

De FNV voerde aan dat het doel van de clausule was om het bedrijf in staat te stellen de werkuren van werknemers te variëren tijdens perioden van hoge seizoensvraag of ziekte, maar het was niet van toepassing op niet-gewerkte uren vanwege de lockdown.

Wibra kreeg overheidssteun om de lonen door de pandemie te kunnen blijven betalen, stelt de FNV.

Maar volgens de rechtbank Gelderland had het bedrijf het recht om de uren terug te vorderen op grond van het flexibele loonbeding. ‘Het gaat maar om 40 minuten extra per week per medewerker voor de resterende 35 weken van 2021. Dat is niet onaanvaardbaar’, zeiden ze.

‘De FNV verwijt Wibra onterecht dat hij zich niet als een goede werkgever gedraagt.’

Wibra zei dat een deel van de niet gewerkte uren zou worden afgeschreven en is in gesprek met haar ondernemingsraad om de cijfers definitief te maken. Het beschuldigde de FNV van het voeren van een ‘haatcampagne’ in de media en op sociale media die ‘onze organisatie en onze collega’s ernstig kwetsen’.

‘De vakbond schilderde een beeld van Wibra dat een karikatuur van de werkelijkheid was’, zegt een woordvoerder. ‘Het aantal verschuldigde uren is beperkt en niet zo hoog als de FNV heeft voorgesteld.’

Maar de vakbond zei dat de collectieve arbeidsovereenkomst voor de detailhandel, waar ze geen partij bij was, een van de slechtste in het land was en overweegt ‘verdere juridische’ stappen.

‘De FNV kent voorbeelden van werknemers die deze zomer 40, 50 of meer dan 100 uur moeten inhalen’, zegt vakbondsfunctionaris Linda Vermeulen.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment