Pakketten uit Groot-Brittannië? U zult moeten betalen, tenzij het een klein geschenk is

Pakketten uit Groot-Brittannië? U zult moeten betalen, tenzij het een klein geschenk is

Tientallen lezers hebben met Dutch News contact gehad over de problemen die zij sinds de Brexit ondervinden met de bezorging van pakketten vanuit het VK.

Geschenken met een waarde van minder dan € 45 mogen geen btw of heffingen opleveren, maar verschillende lezers zeggen dat ze zijn gedwongen te betalen. Anderen melden dat er hoge kosten in rekening worden gebracht zonder goede uitleg – in één geval een contante betaling omdat het bezorgbedrijf, een groot internationaal bedrijf, geen online overschrijvingen accepteerde.

‘Ik ben eigenlijk gestopt met het verzenden van pakjes naar mijn familie in Nederland’, zei een grootmoeder. ‘De vorige keer moest mijn dochter UPS 40 euro betalen om haar verjaardagscadeautje van minder dan 100 euro op te halen. Het was betalen of het zou teruggestuurd worden.’

Lezer G kreeg van de helpdesk van PostNL te horen dat zijn vermiste pakket naar het VK was teruggestuurd omdat er geen adres op stond – een claim die vals bleek te zijn toen het pakket een maand later opdook.

Vervolgens moest hij meer dan € 12 aan invoerrechten en bezorgkosten betalen om het pakket op te halen, dat oude kleren bevatte die hij tijdens een bezoek bij een familielid thuis had achtergelaten. Het familielid had het pakket als ‘anders’ gemarkeerd in plaats van als cadeau.

Lezer Laura zei dat ze van haar moeder een factuur had gekregen voor een verjaardagscadeau. ‘Ze houdt vol dat ze schreef dat het een geschenk was op de envelop met een waarde van minder dan € 45, maar ik heb € 8,42 moeten betalen voordat ze mijn pakket vrijgeven. Erger nog, het stuitert al meer dan een maand rond in hun systeem. Het zijn geen grote bedragen, maar als je het meerdere keren moet doen, klopt het wel.’

Lezer L, die in Eindhoven woont, zei dat ze accijns had betaald over vier afzonderlijke geschenken die ze uit het VK had gekregen, maar de rechten leken aanzienlijk te variëren. Voor het ene geschenk, ter waarde van € 11, werd haar € 6,75 in rekening gebracht, voor een ander, ter waarde van € 24, werd haar € 6,60 in rekening gebracht. Ook gingen de prijzen omhoog als ze ervoor koos het pakket op te halen in plaats van te laten bezorgen.

‘Er is geen indicatie hoe die kosten worden berekend’, zei ze. ‘Toen ik probeerde ons geld terug te krijgen, vulde ik informatie in bij een robot op de website van PostNL en sprak uiteindelijk met iemand die zich geen zorgen maakte en zei dat het de Britse douanefout was! Hij stuurde me een e-mail over het terugkrijgen van items waarvoor het verkeerde bedrag in rekening was gebracht.’

Claim

PostNL heeft een webpagina waar mensen kunnen proberen geld terugvragen zij menen dat zij ten onrechte btw en accijnzen hebben betaald. Over cadeaus staat op de website: ‘Voor cadeaus met een waarde tot €45 hoef je geen btw te betalen. Let op: dit geldt alleen als het pakket van een particuliere afzender is.’

L uit Eindhoven vertelde aan Dutch News dat ze uiteindelijk de € 6,75 en de € 6,60 die ze ten onrechte in rekening was gebracht na gebruik van het claimformulier, had teruggekregen. ‘Maar de andere twee pakketten die meer dan 9 euro kosten, hebben blijkbaar meer tijd nodig, tot wel vier maanden.’

Mensen die extra hebben moeten betalen voor goederen die besteld zijn bij een webshop buiten de EU, ondervinden specifieke moeilijkheden bij het claimen – mede door het gebrek aan transparantie over hoe de vergoedingen worden berekend.

Inclusief belasting

De situatie wordt nog ingewikkelder omdat webshops kunnen adverteren dat belasting en invoerrechten zijn inbegrepen. Sinds juli 2021 zijn goederen met een waarde tot € 22 niet langer vrijgesteld van belasting en moeten ze ook formeel worden ingeklaard, samen met duurdere artikelen.

De Amerikaanse lezeres Cary G kocht een boek uit Groot-Brittannië dat via Royal Mail werd verzonden. ‘Het boek en de verzendkosten waren € 23,83, maar ik moest € 9,15 betalen door de douane,’ zei hij. ‘De belasting over de toegevoegde waarde was € 2,15, maar de overdrachtsvergoeding was € 7. Dat is bijna de helft van de prijs van het boek.’

Reader S zei dat ze een paar dingen had besteld bij retailers met meerdere merken die zeiden dat ze de belastingen en heffingen zouden dekken. ‘Maar voordat de bestellingen werden afgeleverd, kreeg ik een grote rekening van de rederij’, zei ze.

Terwijl Fedex en UPS het geld teruggaven nadat S de kosten had opgevraagd, heeft PostNL dit niet gedaan.

Data uitwisseling

Een woordvoerster van PostNL laat aan Dutch News weten dat de meeste problemen op het gebied van de btw inmiddels zijn opgelost. ‘Soms gaat het mis in de gegevensuitwisseling tussen de webshop, het e-commerceplatform, het postbedrijf in het buitenland en PostNL’, zegt ze.

‘PostNL is afhankelijk van de gegevens die door de afzender worden verstrekt en als de gegevens niet correct worden verstrekt, Zendingen lopen helaas vertraging op. Veel ervan moeten namelijk worden onderzocht voordat ze door de douane kunnen worden vrijgegeven.’

Toch stelt de website van PostNL dat bezwaar maken zinloos is als u de inklaringskosten te hoog vindt. ‘Bij goederen met een lage waarde zijn de inklaringskosten relatief hoog. Niet leuk natuurlijk, maar ook geen reden om bezwaar te maken. Zo zijn de regels nu eenmaal.’

 

 

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment