Oost-Europese expats in NL sturen ambulances naar Oekraïne

Oost-Europese expats in NL sturen ambulances naar Oekraïne

In de vier weken sinds de oprichting heeft Zeilen Van Vrijheid drie humanitaire konvooien Oekraïne binnengestuurd. Informele netwerken in Oekraïne en Nederland droegen bij aan het aanvankelijke succes van de stichting.

Op zaterdag 26 maart vertrok een konvooi van acht ambulances met humanitaire hulp vanuit Nederland richting Oekraïne.

Het is het derde konvooi georganiseerd door Zeilen Van Vrijheid (Sails of Freedom), een basisorganisatie die ontstond in de dagen nadat Rusland Oekraïne binnenviel. Binnen minder dan vier weken heeft de stichting 15 ambulances en zeven burgerauto’s met medische benodigdheden en voedsel naar Charkov, Kiev, Mykolaiv en Lviv gestuurd.

‘Als het ene konvooi vertrekt, beginnen we het volgende voor te bereiden’, zegt Veronika Mutsei, IT-specialist en medeoprichter van Zeilen Van Vrijheid. ‘De oorlog zal niet worden onderbroken omdat we het weekend vrij nodig hebben.’

De behoeften begrijpen

De coördinatoren van de stichting zijn Oekraïense, Russische en Wit-Russische expats die in Nederland wonen. Dankzij hun connecties met Oekraïners in verschillende steden weten ze wat er ter plaatse nodig is.

‘We hadden een geweldige kans om mensen te vragen die echt wisten wat er nodig was’, legt Dan Simanov uit, eigenaar van een zeilbedrijf en medeoprichter van Zeilen Van Vrijheid. ‘Zo kunnen we ervoor zorgen dat wat we meebrengen ook nuttig is.’

Sommige verzoeken zijn formeel. Coördinator Maria Pedenko was vroeger het werk voor het Oekraïense ministerie van Volksgezondheid en de Wereldgezondheidsorganisatie voordat ze naar Nederland verhuisden. Pedenko ontvangt aanvragen voor specifieke medische benodigdheden rechtstreeks van Oekraïense ziekenhuizen.

Andere informatie stroomt binnen via persoonlijke relaties. Mutsei’s vriend, Aleksey Maslo, verblijft normaal gesproken in Nederland, maar verbleef na de Russische invasie in zijn geboorteplaats Charkov. Maslo loopt nu Charhiv helpt, een op vrijwilligers gebaseerde organisatie die humanitaire hulp in de stad distribueert. Het tweede konvooi bracht medicijnen en voedsel naar Charkov.

‘We hebben heel weinig medicijnen in de stad’, zegt Maslo. ‘De insuline die’ [Zeilen Van Vrijheid] bracht al geredde levens.’

Benodigdheden verzamelen

De voorraden bereiken Oekraïense ziekenhuizen in tweedehands ambulances. Particuliere donaties, zowel geld als medicijnen, stellen Zeilen Van Vrijheid in staat om een ​​deel van de gevraagde voorraad op te halen. Volgens Mutsei zamelt het centrale inzamelpunt van de stichting in Utrecht ongeveer 85 dozen medicijnen per week in.

Ziekenhuizen helpen bij het invullen van de benodigdheden die niet kunnen worden gekocht zonder gespecialiseerde toegang. De Luisenziekenhuis in Aken, Duitsland, schonk voorraden die met het eerste konvooi het kinderziekenhuis van Kiev bereikten.

Vrijwilligers kopen in Nederland, Duitsland en België tweedehands ambulances in via online handelsplatformen zoals Marktplaats. ‘Binnenkort is er misschien niet genoeg’ [second-hand] ambulances in Nederland’, lachte Mutsei.

Levering

Na het horen van berichten dat humanitaire hulp wordt verleend zit vast rond de Pools-Oekraïense grens besloot Zeilen Van Vrijheid om de ambulances rechtstreeks Oekraïne binnen te rijden. Over de grens halen Oekraïners de voertuigen op en brengen ze naar aangewezen steden.

Aanvankelijk trok de stichting voornamelijk Oekraïense, Wit-Russische en Russische vrijwillige chauffeurs aan. Hun paspoorten zouden niet toelaten om terug te komen van over de grens. Nu zijn de meeste chauffeurs Nederlands.

Zeilschooleigenaar Marco Neeteson reed in alle drie de konvooien. ‘Ik doe wat ik kan’, zegt hij. ‘Als het betekent dat ik 24 uur moet rijden, doe ik dat. Elke minuut vertraging betekent dat er een kind kan overlijden zonder medicijnen, dus ik blijf rijden.’

Een andere drijfveer is een business developer die om identificatie vroeg als R Boer. Hij heeft twee Oekraïense visumzegels in zijn Nederlandse paspoort. ‘Voor mij is deze oorlog niet ‘alleen’ tussen Poetin en Oekraïne, maar tussen dictators en de vrije wereld’, zegt hij. ‘Als we rijden, brengen we niet alleen ambulances of medicijnen, we ondersteunen ook het moreel van de onderdrukte mensen.’

De vrijwillige chauffeurs krijgen officiële toestemming van Oekraïense instellingen, wat de grensprocedures versnelt. ‘Mensen nemen ons serieuzer als we deze documenten hebben’, merkt Mutsei op.

Hobbelig begin

Het eerste konvooi vertrok voordat Zeilen Van Vrijheid zich als officiële stichting liet registreren, waarbij vooral donaties uit persoonlijke kringen van de oprichters binnenstroomden. Zonder registratie of een officiële bankrekening moesten de donateurs vertrouwen op het vertrouwen van de oprichters.

Simanov herinnert zich dat hij een bericht op sociale media plaatste, waarin hij uiteenzette dat de stichting een ambulance wilde kopen en mensen opriep om hem contante donaties te brengen. ‘Binnen twee dagen had ik bijna 20.000 euro opgehaald’, zegt hij. ‘Zo hebben we onze eerste ambulances gekocht.’

Aanmelden als stichting (stichting) duurt normaal enkele weken, maar Zeilen Van Vrijheid lukte het in drie dagen. Het openen van een officiële bankrekening was een groter probleem, aangezien banken weken nodig hadden om te verifiëren.

‘We hebben mensen gevraagd ons te vertrouwen’, zegt Mutsei. ‘We hebben ze gezegd pas te doneren als onze rekening open is, maar ook niet te doneren aan grotere organisaties. We smeekten donoren eigenlijk om geduld te hebben, en dat waren ze ook.’

Wat begon als mond-tot-mondreclame trekt nu meer gevestigde organisaties aan. Stichtingen zoals: LiberecoBeweging op de GrondOekraïners in Nederlandof Asagao nam contact op met Zeilen Van Vrijheid om samen te werken bij de aankoop van ambulanceauto’s of benodigdheden.

‘Van vijf vrijwilligers die uitzoeken hoe we vanuit onze eigen keuken 50 pakjes medicijnen naar Oekraïne kunnen sturen, werken we nu samen met andere stichtingen’, zegt Mutsei.

‘Een ander Rusland’

De stichting telt ook Wit-Russische expats in Nederland die geld hebben ingezameld voor een ambulance. Ze belden de auto yviemabiel (Livehicle) na de oppositiebeweging slogan Žyvie Biełaruś (lang leve Wit-Rusland).

Simanov, die na de annexatie van de Krim in 2014 afstand deed van zijn Russisch paspoort, wees erop dat ook zijn Russische cliënten en Russisch sprekende kennissen een belangrijke en positieve rol speelden voor Zeilen Van Vrijheid, zeker in het begin van de stichting.

‘We voelen ons allemaal verantwoordelijk, het maakt niet uit of we het paspoort hebben of niet’, zegt hij. ‘Onze wereld stortte in toen de oorlog begon. Actief zijn is een manier om met dit trauma om te gaan, maar ook om mensen te laten zien dat er een ander Rusland is en een ander Russisch volk.’

Zelfs Russen die in Rusland zijn gevestigd, steunen de stichting met geldelijke donaties, waarbij ze persoonlijke risico’s nemen.

herbouwen

Zeilen Van Vrijheid is van plan haar humanitaire werk voort te zetten gedurende de hele oorlog en nadat deze voorbij is.

‘Als Oekraïners de oorlog winnen, is dat nog maar het begin van onze reis’, zegt Mutsei. ‘Het grootste land van Europa zal worden vernietigd en iemand zal het moeten herbouwen.’

Aleksey Maslo deelt deze ambitie. ‘Binnenkort hebben we een medisch team en wordt de auto van Zeilen Van Vrijheid ingezet in de regio. Na de oorlog blijven we mensen helpen.’

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment