Nederlandse privacywaakhond beboet TikTok € 750.000 na privacyonderzoek

Nederlandse privacywaakhond beboet TikTok € 750.000 na privacyonderzoek

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft socialmediabedrijf TikTok een boete van € 750.000 opgelegd wegens het schenden van de privacy van jonge kinderen.

Het bureau zei dat het had besloten het populaire Chinese bedrijf een boete op te leggen omdat de informatie die TikTok aan Nederlandse gebruikers – waaronder veel jonge kinderen – bij het installeren en gebruiken van de app in het Engels was en daarom niet gemakkelijk te begrijpen was.

‘Door hun privacyverklaring niet in het Nederlands aan te bieden, heeft TikTok geen adequate uitleg gegeven over hoe de app persoonsgegevens verzamelt, verwerkt en gebruikt’, aldus de AP.

‘Dit is een inbreuk op de privacywetgeving, die uitgaat van het principe dat mensen altijd een duidelijk beeld moeten krijgen van wat er met hun persoonsgegevens wordt gedaan.’

De DPA startte vorig jaar een onderzoek naar TikTok. Sindsdien heeft het bedrijf formele activiteiten opgezet in Ierland en dit betekent dat de gegevensbeschermingsautoriteit een deel van de resultaten van haar onderzoek overdraagt ​​aan de Ierse Commissie voor gegevensbescherming voor verdere actie.

TikTok heeft vorig jaar wel een aantal wijzigingen doorgevoerd om zijn app veiliger te maken voor kinderen onder de 16 jaar, nadat de Autoriteit Persoonsgegevens het bedrijf op de hoogte had gesteld van zijn bevindingen. Een overblijvend probleem is echter dat kinderen nog steeds kunnen doen alsof ze ouder zijn door een andere leeftijd in te vullen bij het aanmaken van hun account. Door dit te doen, lopen ze een groter risico, aldus de DPA.

TikTok heeft bezwaar aangetekend tegen de boete.

Legale zaken

TikTok wordt ook geconfronteerd met twee class action-pakken in Nederland. Consumentenbond en de stichting Take Back Your Privacy eisen dat het bedrijf alle Nederlandse kinderen die het platform gebruiken een schadevergoeding van circa € 1.000,- betalen voor het illegaal verzamelen en verhandelen van hun privégegevens.

In de tweede zaak zei de Nederlandse stichting SOMI dat het het Chinese videoplatform aanklaagt wegens het niet beschermen van de veiligheid van kinderen in heel Europa en voor het overtreden van de Europese reclame- en privacyregels. Zo’n 64.000 ouders hebben claims ingediend bij de non-profit stichting marktinformatie voor een totaalbedrag van € 1,4 miljard.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment