Nederlandse consumentenwaakhond onderzoekt kledingindustrie groen wassen

Nederlandse consumentenwaakhond onderzoekt kledingindustrie groen wassen

Kledingrek

Zes populaire kledingmerken doen mogelijk onechte duurzaamheidsclaims, blijkt uit onderzoek van de Nederlandse consumenten- en marktautoriteit ACM.

De consumentenwaakhond, die in mei contact opnam met zo’n 70 kledingbedrijven, zei dat zogenaamde ‘green wash’, of het doen alsof hij klimaatbesparende maatregelen steunt, wijdverbreid is in de mode-industrie.

Zij gaat nu nader onderzoek doen naar duurzaamheidsclaims van twee Nederlandse en vier internationale bedrijven. Als het misleidend wordt bevonden, zal de ACM de twee bedrijven een boete opleggen en buitenlandse consumentenwaakhonden vragen hetzelfde te doen voor de andere vier.

Boetes kunnen oplopen tot € 900.000 voor elke overtreding of een nog hoger percentage van de omzet.

‘We onderzoeken dit omdat consumenten die duurzame kleding willen kopen recht hebben op correcte en controleerbare informatie. Ook willen we bedrijven die eerlijk zijn beschermen tegen misleidende concurrenten’, ACM-directeur Edwin van Houten zei.

Van Houten zei dat veel kledingfabrikanten zich graag als duurzaam presenteren, maar dat claims vaak overdreven en ongegrond zijn.

Zonder verdere uitleg werden vage termen als ‘duurzaam’ en ‘ethisch’ gebruikt, zegt ACM-woordvoerder Saskia Bierling.

‘Waarom één product beter zou zijn voor de wereld, wordt niet duidelijk gemaakt’, vertelde ze aan de Financiële krant.

Andere bedrijven bieden ‘duurzame modecollecties’ aan zonder klanten te vertellen hoe ze verschillen van de andere kleding die wordt aangeboden, terwijl labels van ‘biologisch katoen’ misleidend werden bevonden omdat uit informatie elders bleek dat het product minder dan 95% biologisch katoen bevatte. De ACM wil dat fabrikanten het percentage exact aangeven.

De ACM heeft de namen van de overtredende bedrijven nog niet vrijgegeven om hen de kans te geven zich te verdedigen, aldus Bierling.

Richtlijn

De ACM had eerder gezegd dat de mode-industrie behoefte heeft aan wereldwijde richtlijnen of regels in plaats van de vage labels waar de branche zo dol op is, zoals ‘eerlijk’, ‘groen’ of ‘circulair’.

Dat vertelde online retailgigant Zalando aan de krant eerder dat ook zij internationale regels zou verwelkomen waaraan alle fabrikanten kunnen worden gehouden.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment