Meer problemen op Schiphol nu luchtvaartmaatschappijen schadeclaims voorbereiden

Meer problemen op Schiphol nu luchtvaartmaatschappijen schadeclaims voorbereiden

Komend weekend worden er meer grote problemen verwacht op Schiphol, met naar verwachting alleen al zondag 194.000 passagiers door de deuren. Parool gemeld op dinsdag.

Met een daling van het beveiligingspersoneel met 20% en een tekort aan personeel om passagiers door de terminalgebouwen te leiden, zijn opnieuw lange vertragingen en annuleringen waarschijnlijk, aldus de krant.

Schiphol heeft zelf aangegeven ‘vergaande maatregelen’ te nemen om de problemen te verminderen, maar heeft niet bevestigd wat. Afgelopen weekend riep de luchthavenautoriteit luchtvaartmaatschappijen en touroperators op om vluchten te annuleren of te verplaatsen naar andere luchthavens.

De Nederlandse luchtvaartvereniging Barin en de internationale luchtvaartorganisatie Iata hebben beide de luchthaven bekritiseerd omdat ze geen maatregelen hebben genomen om het personeelsbestand op tijd uit te breiden.

Barin werkt nu aan een schadeclaim die zou kunnen lopen in de ‘miljoenen euro’s’, aldus de organisatie. ‘Ook willen we dat Schiphol de tariefverhoging van 9% vanaf begin april terugdraait’, zegt voorzitter Marnix Fruitema. ‘Het is ontzettend pijnlijk dat we Schiphol eerst meer moeten betalen en dan vluchten moeten annuleren’.

Vakbonden beweren dat de lage lonen en onregelmatige werkuren de belangrijkste reden zijn voor het personeelstekort.

‘Je moet investeren in mensen’, zegt FNV-woordvoerder Joost van Doesburg RTL Nieuws. ‘Zorg voor vaste contracten, veilige werkomgevingen en een goede beloning. Een bagageafhandelaar verdient € 10,30 per uur, een baliemedewerker € 11,20. Het is belachelijk.’

Hedzer Komduur, hoofd beveiliging van Schiphol, vertelde het Parool dat in januari 2021 begonnen is met de werving van nieuw beveiligingspersoneel. ‘Maar het personeelstekort is simpelweg te groot’, zegt Komduur. ‘We moeten open blijven, maar met minder mensen.’

Komduur ontkende vakbondsclaims dat Schiphol personeel slecht betaalt voor zwaar, onregelmatig werk. ‘Beveiligingspersoneel wordt betaald volgens de loonafspraken en krijgt bonussen voor onregelmatig werk’, zei hij. ‘We kijken samen met werkgevers en vakbonden wat er nog meer kan.’

Wachtrijen

Operationeel-directeur Patricia Vitalis vertelde het Parool dat ‘wachten, wachtrijen en drukte altijd bij vliegen hoort’.

‘Mensen moeten zich realiseren dat als het hele land op vakantie gaat, het dan erg druk wordt op het vliegveld, net als op de wegen’, zegt ze. ‘Als het kan, vlieg dan niet in het weekend en tijdens de vakanties.’

De Financieel Dagblad zei in een analyse dat Schiphol veel van zijn diensten had uitbesteed en dat particuliere bedrijven sterk concurreren op prijs.

‘Schoonmakers, beveiligingspersoneel en bagagepersoneel hebben recht op beter loon en meer werkzekerheid’, aldus de krant. ‘Het verbeteren van arbeidsomstandigheden kan de situatie op langere termijn verbeteren.’

‘Dat betekent dat vliegen duurder wordt, en de vergroening van de luchtvaart zal ook de prijzen opdrijven’, aldus de krant. ‘Dit is een onvermijdelijke ontwikkeling. Schiphol en KLM zullen reizigers moeten voorbereiden op nieuwe tijden en andere ticketprijzen.’

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment