Meer fietsers raken ernstig gewond bij verkeersongevallen

Meer fietsers raken ernstig gewond bij verkeersongevallen

Meer fietsers in Nederland raken ernstig gewond bij verkeersongevallen en 55-plussers maken een derde van de slachtoffers uit, blijkt uit nieuw onderzoek van onderzoeksgroep veiligheid VeiligheidNL.

Het aantal fietsers dat zwaargewond raakt bij een verkeersongeval is de afgelopen 10 jaar met een derde gestegen, meldt VeiligheidNL dinsdag.

Ook de stijgende populariteit van e-bikes heeft impact. Iets meer dan een vijfde van de zwaargewonde 12- tot 17-jarigen reed op een e-bike en het onderzoek wijst uit dat e-bikerijders een grotere kans hebben om ernstig gewond te raken.

‘E-bikes worden steeds normaler, voor jong en oud’, zegt VeiligheidNL-directeur Martijntje Bakker. ‘Uit nader onderzoek blijkt hoe groot dat verhoogde risico is en wat de oorzaken zijn.’

Bij de meeste fietsongevallen zijn geen auto’s of andere fietsen betrokken en bij 44% van alle incidenten was het eigen gedrag de schuld. De algemene verkeerssituatie was goed voor 32%.

In totaal is het aantal ernstig gewonde verkeersslachtoffers de afgelopen 10 jaar met 18% gestegen en tweederde van de 110.000 mensen die vorig jaar in het ziekenhuis werden behandeld, waren fietsers.

Een op de vier fietsers die ernstig gewond raakte bij een fietsongeval had hersenletsel, in totaal 11.000 mensen.

Helmen

VeiligheidNL zegt dat er meer moet worden gedaan om verkeersongevallen te voorkomen, bijvoorbeeld door meer kwetsbare fietsers te stimuleren een helm te dragen. Slechts 3% van de gewone en 2% van de in het ziekenhuis behandelde e-bike-rijders droeg er een.

‘Fietsen houdt jong en oud in beweging en draagt ​​bij aan een gezond leven’, zegt Bakker. ‘We moeten het blijven doen, maar ook onnodige risico’s vermijden.’

Vorig jaar, een groep dokters startte een campagne om Nederlanders aan te moedigen een helm te dragen tijdens het fietsen, omdat het gebruik ervan het hersenletsel aanzienlijk zou verminderen. Met name willen de artsen het gebruik van helmen stimuleren bij meer kwetsbare mensen zoals kinderen en e-bike gebruikers.

Fietsbond Fietsenbond is echter tegen het verplicht stellen van een helm, omdat dwang er toe zal leiden dat minder mensen de fiets gebruiken voor het maken van korte ritten. Het zegt dat het promoten van het idee dat helmen moeten worden gedragen, het idee versterkt dat fietsen op zich geen veilige activiteit is.

 

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment