Meer bedrijven zeggen dat ze groen gaan, maar meer bedrijven negeren ook klimaatverandering

Meer bedrijven zeggen dat ze groen gaan, maar meer bedrijven negeren ook klimaatverandering

Een toenemend aantal Nederlandse bedrijven wil in 2030 klimaatneutraal zijn, maar volgens een nieuw rapport is er ook een toename van het aantal bedrijven dat momenteel geen ambities heeft om klimaatverandering tegen te gaan.

De nieuwste editie van de Nederlandse Innovatiemonitor, samengesteld door onderzoekers van de Amsterdamse universiteit en hbo, laat zien dat 55% van de 600 onderzochte bedrijven plannen had om in 2030 klimaatneutraal te zijn, een stijging van zeven procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Maar ook het aantal bedrijven zonder plannen steeg – van 13% naar 22%, aldus de onderzoekers.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat Nederlandse bedrijven steeds meer gepolariseerd raken als het gaat om klimaatverandering, zegt professor Henk Volberda, die het project leidde.

De bedrijven die achterblijven op het gebied van klimaat, zijn grotendeels de bedrijven die hard zijn getroffen door de coronaviruscrisis, vertelde Volberda Amerikaanse radio. ‘Ze zijn meer bezig met overleven en hebben de investeringen die nodig zijn om hun uitstoot te verminderen op een laag pitje gezet’, zei hij.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse bedrijven meer investeren in digitale innovatie, en ook dit is beïnvloed door het coronavirus.

De ambities van sommige bedrijven worden echter gehinderd door het gebrek aan digitale vaardigheden van hun personeel. Vooral managers in de logistiek en de financiële sector maken zich zorgen dat hun werkgevers in 2025 niet over de digitale vaardigheden zullen beschikken die ze nodig hebben.

Verantwoordelijk

Ook bedrijven lopen achter op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hoewel de meeste bedrijven budgetten hebben voor persoonlijke ontwikkeling en lippendienst bewijzen aan maatschappelijk verantwoord zijn op hun websites, heeft minder dan de helft een formeel beleid voor diversiteit en inclusiviteit en blijft winstgevendheid de belangrijkste drijfveer voor 45% van hen, zei Volberda.

‘Veel bedrijven lopen kansen voor maatschappelijke relevantie mis’, zegt hij. ‘Om de grote klimaat-, maatschappelijke en maatschappelijke uitdagingen die voor ons liggen het hoofd te bieden, zullen bedrijven meer moeten investeren in de samenleving als geheel.’

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment