Luchthaven Schiphol moet mogelijk vluchten schrappen om aan milieuregels te voldoen: NOS

Luchthaven Schiphol moet mogelijk vluchten schrappen om aan milieuregels te voldoen: NOS

Het volgende kabinet moet mogelijk drastische maatregelen nemen om de toekomst van de luchthaven Schiphol veilig te stellen, omdat het niet voldoet aan de regels voor geluidsoverlast en vervuiling door stikstofverbindingen, zeggen juridische adviseurs van de overheid. omroep NOS.

Zonder verregaande maatregelen zou de luchthaven het aantal starts en landingen met 20% kunnen verminderen tot 400.000 per jaar, aldus de omroep.

Om het huidige aantal vliegtuigbewegingen te behouden, zal de regering boeren die dicht bij de luchthaven werken moeten uitkopen en de snelheid op nabijgelegen snelwegen moeten verlagen tot 80 km/u om de vervuiling in de omgeving te verminderen, aldus de bronnen.

Ministers bespreken Schiphol tijdens de kabinetsvergadering van vrijdag, maar niemand is bereid om op dit moment in het openbaar commentaar te geven. ‘Alles wat we zeggen zou juridische gevolgen hebben voor de staat’, zegt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur tegen de omroep.

Ook spraken ministers in 2019 af dat Schiphol ook een ‘natuurvergunning’ zou moeten aanvragen die grenzen stelt aan de impact op de omgeving. Milieugroeperingen hebben toegezegd naar de rechter te stappen als dit niet gebeurt.

De druk op de regering neemt toe om uitbreiding van vluchten op Schiphol niet te sanctioneren vanwege de impact op de omgeving, maar de regering wil graag dat het vliegnetwerk behouden blijft, vanwege het belang ervan voor de Nederlandse economie.

Een optie die de volgende regering heeft, is om de luchthaven van Lelystad open te stellen voor commercieel verkeer. De regering had gehoopt Lelystad in 2020 open te stellen voor vakantieverkeer en Schiphol zich zo te kunnen richten op lucratievere intercontinentale vluchten, maar dat liep vertraging op door allerlei problemen, waaronder goedkeuring van Brussel.

De uitbreidingsplannen hebben ook geleid tot grote protesten van mensen die getroffen zullen worden door laagvliegende vliegtuigen. Daarnaast bleek in 2019 dat de geluidsberekeningen voor omwonenden niet klopten en dat mensen veel meer vliegtuigoverlast gaan ondervinden dan verwacht.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment