Koppel gearresteerd op luchthaven na verlaten quarantaine eist 50.000 euro schadevergoeding

Koppel gearresteerd op luchthaven na verlaten quarantaine eist 50.000 euro schadevergoeding

Een stel dat op Schiphol werd gearresteerd nadat ze een quarantainehotel verlieten, eist een schadevergoeding van 50.000 euro omdat ze van hun vrijheid zijn beroofd.

Carolina Pimenta, 28, en haar partner Andres Sanz, 30, brachten twee dagen door in een isoleercel nadat ze waren vastgehouden terwijl ze probeerden aan boord te gaan van een vliegtuig naar Barcelona, ​​waar ze wonen.

Ze behoorden tot de 600 passagiers die in quarantaine moesten nadat ze op 26 november waren ingevlogen vanuit Kaapstad en Johannesburg, de dag dat strikte reisregels werden opgelegd na de ontdekking van de Omicron-variant in Zuid-Afrika.

Advocaat Bart Maes vertelde de Volkskrant dat hij ook het OM zou vragen om aangifte te doen tegen de burgemeester van Harlemmermeer, Marianne Schuurmans, die de quarantainemaatregel uitvaardigde omdat het koppel een gevaar voor de volksgezondheid vormde.

‘Carolina en Andrés zijn op onrechtmatige wijze van hun vrijheid beroofd en dagenlang vastgehouden in een isoleerkamer in het UMC Groningen in Haren, onder erbarmelijke omstandigheden’, zegt Maes.

‘We betwisten onder meer de bewering dat er sprake was van een ernstig gevaar voor de volksgezondheid, die nooit is onderbouwd.’

Pimenta, 28 en Sanz, 30, werden naar een quarantainehotel in Badhoeverdorp gebracht nadat ze positief testte op het coronavirus op Schiphol, maar ontkennen dat ze illegaal zijn gevlucht. Pimenta, die als biomedisch onderzoeker werkt, beweert dat het resultaat een vals positief resultaat was.

Ze zei dat ze het hotel mochten verlaten nadat ze allebei negatieve zelftests hadden gemaakt. Een PCR-test die Pimenta drie dagen na de landing deed was eveneens negatief, terwijl Sanz nooit positief testte op het virus.

‘We werden in Nederland als honden behandeld’, zei ze. ‘Na een heerlijk verblijf in Zuid-Afrika belandden we in een nachtmerrie die meer dan vijf dagen duurde. Het wordt hoog tijd dat iemand zegt: sorry, we hadden het mis.’

De luchthavenautoriteiten van Schiphol, de Nederlandse nationale luchtvaartmaatschappij KLM en de regionale gezondheidsraad Kennerland allemaal verontschuldigde zich voor de manier waarop passagiers op de twee vluchten werden behandeld. Ze werden na de landing urenlang zonder voedsel of water aan boord gehouden en klaagden over slechte voorlichting en hygiëne in de kamer waar ze moesten wachten om getest te worden.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment