Kamerleden worstelen met de steeds extremere standpunten van Forum

Een parlementslid voor extreemrechtse partij Forum voor Democratie heeft een collega-parlementslid met een ‘tribunaal’ bedreigd vanwege zijn steun voor de coronavirusstrategie van de regering, waardoor de bezorgdheid over de extremistische houding van de partij verder toeneemt.

Pepijn van Houwelingen, een van de vier FvD-parlementariërs, vertelde D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma dat hij misdaden had gepleegd. ‘Uw tijd zal komen… er zullen tribunalen zijn’, zei Van Houwelingen, en weigerde zijn woorden terug te nemen toen hem daarom werd gevraagd.

Sjoerdsma, al negen jaar Tweede Kamerlid, zegt nog nooit eerder rechtstreeks door een collega in de Tweede Kamer te zijn bedreigd. ‘Ik vat het niet licht op’, zei Sjoerdsma.

Houwelingen maakte de opmerkingen toen hem werd gevraagd afstand te nemen van FvD-leider Thierry Baudet, die zei dat in het weekend mensen die niet waren ingeënt tegen het coronavirus tijdens de Tweede Wereldoorlog werden behandeld als joden.

De verhitte uitwisseling is de tweede in twee dagen waarbij FvD-Kamerleden betrokken zijn. Volt-kamerlid Nilufer Gundogan zei dinsdagavond dat zij en haar moeder werden overstelpt met haatmail van aanhangers van zowel de FvD als een andere randpartij Denk.

Terwijl Denk zich verontschuldigde bij het parlementslid, zei FvD-parlementslid Gideon van Meijeren dat hij ‘enorm trots’ was op alle inspanningen die de aanhangers van de partij deden om Gundogan haar mening over het coronavirus te laten veranderen.

extremisme

Kamerleden worstelen al geruime tijd met de steeds extremere standpunten van FvD-kamerleden, zowel binnen als buiten het parlement.

D66-leider Sigrid Kaag zei dinsdag op Twitter dat het niet meer mogelijk is om de partij te negeren. ‘Ik wil nu een grens trekken,’ zei ze. ‘Wie ooit zwijgt, is het ermee eens.’

Politicoloog Chris Aalberts, die Baudet op de voet volgt, zei dat de partijleider langzaam extremer wordt en steeds vaker refereert aan de Tweede Wereldoorlog.

‘Hij windt mensen op, want zo vergroot hij de verdeeldheid in de samenleving’, zegt Aalberts.

Verwijdering

Kamervoorzitter Vera Bergkamp heeft drie instrumenten tot haar beschikking om Kamerleden aan te pakken die het parlementaire protocol overtreden. Ze kan ze een formele opwarming geven, ze kan hun spreekrecht ontnemen en ze kan ze uit de zaal laten verwijderen.

Hoogleraar staatsrecht Leonard Besselink vertelde: nieuwswebsite Nu.nl dat Bergkamp harder moet optreden als er in het parlement antisemitische, homofobe en xenofobe taal wordt gebruikt. Sommige uitspraken van Baudet, zei hij, ‘ondermijnen het democratische karakter van het debat’.

De Leidse universiteitshoogleraar Wim Voermans zei dat politici Baudets onwaarheden en beledigingen altijd moeten weerleggen. ‘Je kunt deze polder-Trump er niet mee weg laten komen’, zegt Voermans tegen de website.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt