Hongaarse vrachtwagenchauffeurs winnen loonvordering tegen Nederlands transportbedrijf

Hongaarse vrachtwagenchauffeurs winnen loonvordering tegen Nederlands transportbedrijf

Een Nederlands transportbedrijf heeft de opdracht gekregen om 10 Hongaarse vrachtwagenchauffeurs een achterstallig loon te geven dat kan oplopen tot honderdduizenden euro’s voor het niet betalen van een salaris dat in overeenstemming is met de Nederlandse eisen.

Van den Bosch uit Erp had betoogd dat de chauffeurs in dienst waren van haar Hongaarse dochteronderneming en daarom moesten worden betaald in overeenstemming met de Hongaarse tarieven. Maar rechters van het hof van beroep hebben geoordeeld dat Nederland, en niet Hongarije, hun primaire werkplek was en dat ze betaald moesten worden in overeenstemming met de Nederlandse loon- en voorwaardenovereenkomst.

Vakbond FNV startte 10 jaar geleden een onderzoek naar de salarisstrategie van het bedrijf en startte de rechtszaak in 2014, waarbij het Hongaarse bedrijf de chauffeurs ontsloeg. In 2015 heeft de FNV won de eerste zaak, om het in 2017 in hoger beroep te verliezen. De zaak ging vervolgens naar de Hoge Raad en werd vervolgens terugverwezen naar het hof van beroep, dat nu uitspraak heeft gedaan definitieve uitspraak, waarbij de oorspronkelijke rechterlijke beslissing werd bevestigd.

‘Deze uitspraak is niet alleen gunstig voor de 10 Hongaarse chauffeurs. Duizenden andere chauffeurs worden systematisch onderbetaald en uitgebuit’, zegt FNV-woordvoerder Edwin Atema. ‘Veel meer chauffeurs kunnen met deze uitspraak het loon opeisen waar ze recht op hebben.’

Beginsel

‘Dit zou een principiële kwestie kunnen zijn’, zegt de Amsterdamse universitair docent Hanneke Bennaars omroep NOS. ‘Er zijn op dit gebied en op dit niveau weinig uitspraken gedaan, dus het kan verstrekkende gevolgen hebben voor de transportsector, die veel buitenlandse chauffeurs in dienst heeft.’

Arbeidsrechtspecialist van de Rijksuniversiteit Groningen Beryl ter Haar vertelde NOS dat dit soort constructies worden gebruikt om de lonen laag te houden.

‘Dit is een zeer duidelijk geformuleerde uitspraak, waarin duidelijk wordt uitgelegd wat het ‘werkland’ van de chauffeurs eigenlijk is’, zegt ze. ‘Maar gewoon omdat het zo goed is uitgelegd… Ik zie bedrijven hun manier van werken veranderen. Zo is het belangrijk dat de HR-manager in Hongarije zit, zodat hij daar makkelijk heen kan.’

De echte oplossing voor het probleem ligt bij de EU, zei ze. ‘Maar zolang de economische voordelen groter zijn dan die van de arbeiders, wordt het moeilijk.’

De FNV heeft verschillende lopende en lopende zaken tegen zowel transportbedrijven als overheidsinspecteurs. In sommige gevallen gaat het om strafbare feiten zoals valsheid in geschrifte en arbeidsuitbuiting, aldus de vakbondsfederatie.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment