Holland Festival programma bevordert artistieke verbinding in oorlogstijd

Holland Festival programma bevordert artistieke verbinding in oorlogstijd

Een belangrijk onderdeel van de 75e editie van de Holland Festival zal waarschijnlijk niet doorgaan vanwege de invasie van Oekraïne, maar de festivalmakers hebben gezegd dat dit alleen hun boodschap van kunst over oorlog benadrukt.

De multimedia-installatie, Euforievan kunstenaar Julian Rosefeldt, was betrokken bij het filmen met een Oekraïens bedrijf en moest in februari worden stopgezet, aldus Holland Festival-directeur Emily Ansenk.

Aankondiging van het programma voor het festival, dat van 3 t/m 26 juni in Amsterdam te zien is en dat begon als een project ter bevordering van internationale culturele eenheid na de Tweede Wereldoorlog zei Ansenk dat het festival vandaag de dag nog relevanter lijkt.

‘We leven in een drastische en dramatische tijd die van ons allemaal vraagt ​​om een ​​duidelijk standpunt te hebben: hoe vier je een diamanten jubileum terwijl er in Europa een enorme oorlog woedt waarvan we een paar weken geleden niet dachten dat die mogelijk was?’ zei ze bij een perspresentatie deze week.

Vrijheid

‘We zijn diep geschokt door wat er nu in Oekraïne gebeurt en we veroordelen deze oorlog in de sterkst mogelijke bewoordingen. Onze gedachten zijn bij alle slachtoffers en inwoners, iedereen die in Oekraïne woont, ongeacht hun taal, achtergrond en etniciteit, alle kunstenaars die moeten schuilen of zelf de wapens moeten opnemen, en alle families, organisaties en culturele instellingen die hun deuren openen voor vluchtelingen…

‘Het is dankzij de inspanningen van vele dappere strijders 77 jaar geleden dat we kunnen doen wat we hier en nu doen. Het Holland Festival is de ultieme uiting van vrijheid. Laten we dus in deze donkere tijd de kracht van kunst en cultuur gebruiken om mensen samen te brengen om naar elkaar te luisteren.’

Ze zei dat de oorlog door een bizar toeval was gestopt met filmen voor een grote première, Euphoria, die bedoeld was als een presentatie van 90 minuten over ‘ongebreideld modern consumentisme’, 17 dagen lang in een lus vertoond en voor iedereen toegankelijk. Die werd gemaakt met een Oekraïense crew, gefilmd in en rond Kiev, maar is na vorig jaar vanwege corona uitgesteld te zijn, drie weken geleden gestopt vanwege de Russische dreiging.

‘De opnames zijn nog niet voltooid en de installatie kan waarschijnlijk pas in juni worden voltooid in de resterende tijd’, zei ze.

Vernieuwing

De rest van het programma schiet echter vol vooruit, met onconventionele theater-, kunst-, dans- en muziekstukken die zich richten op thema’s als klimaat en representatie. Op het programma staan ​​twee associate artists, de Frans-Beninese zangeres Angélique Kidjo en de Duitse theaterregisseur Nicolas Stemann, en 35 producties met 109 voorstellingen, waaronder 10 wereldpremières.

Ongebruikelijke stukken omvatten: Een spel voor de levenden in een tijd van uitstervendie zijn eigen energie opwekt, a Moeder natuur optreden met onder meer Kidjo, Blue Lab Beats en Eurovisie-deelnemer Jeangu Macrooy, de nieuwe opera Antarctica en een Concertgebouwvoorstelling, Iféwaaronder muziek van Philip Glass uitgevoerd door Kidjo en het Amsterdam Symphony Orchestra.

Voor het eerst aangekondigd als een verzameling ‘hoge kunst in de lage landen’, begon het festival in 1947. ‘Het idee was om, direct na de oorlog, door nationale en internationale kunst te tonen, de aandacht te vestigen op internationale samenwerking… en een heel Europa te maken verscheurd,’ voegde Ansenk eraan toe. ‘Dit werd verbreed naar de wereld… De waarden van artistieke vernieuwing, innovatie en experiment zijn ongewijzigd gebleven en de kunstenaars staan ​​altijd centraal.’

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment