De Nachtwacht komt binnen: onderzoek naar Rembrandt-reportages

De Nachtwacht komt binnen: onderzoek naar Rembrandt-reportages

Na meer dan 25 verschillende scanmethoden, twee en een half jaar en een team van onderzoekers aan het werk ondanks het coronavirus achter een glazen doos, Operatie Nachtwacht hzoals gerapporteerd zijn bevindingen.

Het Rijksmuseum heeft aangekondigd dat zijn ongekende onderzoeksinspanningen in Rembrandts Nachtwacht heeft belangrijk licht geworpen op hoe Rembrandt werkte, schade aan het schilderij door de jaren heen en hoe het te restaureren.

Met behulp van scantechnieken om kaarten te maken voor mineralen, waaronder ijzer, calcium, koper en arseen, heeft het Rijksmuseum een ​​voorheen verborgen schets achter het schilderij ontdekt waarvan het zegt ‘dat we over de schouder van de kunstenaar kunnen kijken’ en zijn vertrouwen begrijpen om rechtstreeks op het schilderij te schetsen. canvas.

Maar uit het onderzoek bleek ook dat verontrustende vervormingen in de linkerbovenhoek van het schilderij waarschijnlijk zijn veroorzaakt in de periode 2003-2013, toen het werd verplaatst naar de Philipsvleugel tijdens renovatie van het vervallen gebouw.

Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum, zei woensdag in een persconferentie dat het onderzoek belangrijke vruchten heeft afgeworpen. ‘De ontdekking van de schets betekent een doorbraak in dit onderzoek’, zegt hij.

‘We hebben altijd vermoed dat Rembrandt een schets op het doek moet hebben gemaakt voordat hij aan deze ongelooflijk complexe compositie begon, maar we hadden het bewijs niet. We kunnen momenteel beter dan ooit onder het oppervlak van de verf kijken en nu hebben we het bewijs, waardoor we voor het eerst echt begrijpen hoe het schilderij is gemaakt … We hebben het ontstaan ​​​​van De Nachtwacht ontdekt.’

vervormingen

Door afbeeldingen van de schets achter het schilderij en het oppervlak te vergelijken, ontdekten onderzoekers bijvoorbeeld dat Rembrandt oorspronkelijk veren maakte voor de helm van schutter Claes van Cruijsbergen, maar deze vervolgens overschilderde, de beenpositie van een ander personage aanpaste en oorspronkelijk een centraal zwaard en meerdere speren boven het bedrijf. Zijn enorme meesterwerk uit 1642 toont burgerwachten die marcheren om de stad te verdedigen, en werd voor die tijd als gedurfd dynamisch beschouwd.

Petria Noble, hoofd conservering schilderijen bij het Rijksmuseum, zei dat het museum onmiddellijk zal beginnen met een restauratie van twee tot drie maanden om te proberen vervormingen in een hoek te herstellen, waarbij gewichten worden gebruikt om het schilderij plat te maken. ‘Dit wordt een structurele behandeling – je zag heel duidelijk de vervormingen, die vrij uitgesproken zijn in de linkerbovenhoek’, zei ze.

‘Het schilderij wordt van zijn huidige houten brancard gehaald’ [which] we hebben sterk het gevoel dat het bijdraagt ​​aan het probleem omdat het anders reageert op het canvas. Het wordt dan op een nieuwe zeef geplaatst, een niet-reactief materiaal waarvan we denken dat het veel stabieler zal zijn. Dit is van groot belang voor de lange termijn bewaring van het schilderij.’

Het onderzoek, waarbij meer dan 12.500 foto’s met extreem hoge resolutie werden gemaakt, bracht ook aan het licht dat een hond die leek te vervagen, van uiterlijk is veranderd door slijtage in de bovenste verflagen, waardoor de lichtgekleurde schets erachter zichtbaar is. Deze slijtage – mogelijk mede veroorzaakt door eerdere behandelingen – is ook zichtbaar in het verdwijnen van een rookwolk, vastgelegd in een eigentijdse kopie van De Nachtwacht toegeschreven aan Gerrit Lundens.

Ondertussen heeft het onderzoek inzicht gegeven in hoe bepaalde kleuren, zoals een ‘smalt’-blauw afgeleid van blauw op kobalt gebaseerd glas, zijn vervaagd, terwijl oude vernislagen en retouches ook zijn verkleurd – in één geval waardoor het gezicht van een schutter het uiterlijk kreeg van ‘ uitslag’. Er zijn ook minuscule witte vlekken, bekend als loodzepen, die vaak voorkomen bij 17e eeuwse schilderijen, en het museum beslist over het al dan niet restaureren van onder meer het gezicht van de hoofdpersoon, Frans Banninck Cocq. EEN symposium op woensdag bespreekt de bevindingen in meer detail.

Noble voegt toe: ‘Een allesomvattende aanpak als deze zou zelfs een paar jaar geleden onmogelijk zijn geweest, wat betekent dat Operatie Nachtwacht een nieuwe standaard zet voor de studie van de schilderkunst. Al deze ontdekkingen nopen ons nu om met andere ogen naar Rembrandts andere schilderijen te kijken – we weten nu waar we naar moeten zoeken.’

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment