De mars van het Nederlandse vakantiepark: ‘Je hoeft nergens anders te boeken’

De mars van het Nederlandse vakantiepark: ‘Je hoeft nergens anders te boeken’

Een Roompot vakantiepark. Foto: Marco Verch via Flickr

Vakantieparkbedrijf Roompot neemt het over Landal GreenParks, die haar inspanningen opvoert om Europees marktleider te worden, maar in Nederland, waar het verhaal begon, bereikt ‘roompottisering’ zijn grenzen, de Volkskrant in het weekend gemeld.

Geboren uit de socialistische beweging om in de jaren twintig de feestdagen te vieren onder gelijkgestemde gezinnen en vervolgens door de overheid gestimuleerd om het willekeurig bouwen van vakantiehuizen op schaarse grond te vermijden, zijn Nederlandse vakantieparken hun bescheiden afkomst al lang ontgroeid.

Roompot, in 1965 begonnen als een bescheiden camping in Zeeland, groeide al snel uit tot een multinational met een jaaromzet van 400 miljoen euro. Zodra de overname is afgerond, heeft de Amerikaanse eigenaar – investeringshuis KKR – een portefeuille van meer dan 300 vakantieparken in heel Europa.

Hoewel de omzet naar verwachting zal stijgen, komt Roompot nog lang niet in de buurt van een ander vakantiebedrijf van eigen bodem, de nu Nederlands-Franse combinatie Pierre & Vacances Center Parc Group, waarvan de omzet € 1,3 miljard bedraagt.

Ondanks de steeds geavanceerdere voorzieningen die worden aangeboden, is de opzet in de loop van de tijd grotendeels hetzelfde gebleven: entertainment voor jong en oud ter plaatse, waardoor mensen niet verder hoeven te zoeken dan naar huis voor hun vakantie.

‘Het grote aanbod aan activiteiten maakt Nederlandse vakantieparken uniek’, zegt toerisme-expert Gerard Gielen tegen de krant. ‘Nederland heeft twee expertisegebieden: weerbestendige parken met veel overdekte recreatievoorzieningen en het vermogen om snel te bouwen.’

Nederland telt momenteel echter 1.500 vakantieparken en de markt is verzadigd, aldus Gielen. Tegelijkertijd keert de lokale bevolking zich tegen de ‘roompottisering’ van het landschap, met name in kustgebieden.

Buitenland

De drive om te groeien, gestimuleerd door durfkapitaal, heeft de grote spelers gedwongen om het Nederlandse concept naar het buitenland te brengen, vertelde Mieke Dings, een architectuurhistoricus en auteur van een onderzoek naar de geschiedenis van het Nederlandse vakantiepark, aan de krant. ‘Al deze merken konden in een klein land als Nederland niet naast elkaar blijven groeien en daarom zijn ze in de jaren ’90 begonnen met het verkennen van buitenlandse markten.’

Nieuwe buitenlandse markten zullen landen als Tsjechië, Polen en Slovenië omvatten, waar ruimte is voor ‘veel meer parken’, vertelde toerisme-expert Goof Lukken van de universiteit van Breda aan de VK.

Roompot is van plan om in alle soorten vakantiebehoeften te voorzien, vertelde woordvoerder Baptiste van Outryve aan de krant.

‘Gezinnen willen een kindvriendelijke camping in Zuid-Frankrijk, een kinderloos stel wil ergens genieten van romantische zonsondergangen aan de kust, het voetbalteam wil een weekendje weg in Duitsland waar bier goedkoop is’, zei hij. ‘We bieden het allemaal, van glamping met festivalvibe tot kamperen op een boerderij zonder wifi. Als ze eenmaal het merk kennen, hoeven mensen nooit meer ergens anders te boeken.’

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment