De groei van de consumentenbestedingen zet door met een stijging van 9% in mei

De groei van de consumentenbestedingen zet door met een stijging van 9% in mei

Consumentenbestedingen stegen met bijna 9% in mei, maar was nog steeds iets lager dan de stijging van 9,7% in april, die zelf de grootste was sinds de Tweede Wereldoorlog.

De omvang van de stijging is echter te wijten aan de lage consumentenbestedingen in Nederland vorig jaar rond dezelfde tijd, toen de eerste lockdown werd ingesteld, aldus het CBS.

De uitgaven aan duurzame consumptiegoederen, namelijk kleding, schoenen en auto’s, stegen in mei met 19,5%, terwijl de koude lente de uitgaven voor gas en elektriciteit met 11% opdreef.

Ook het CBS zei donderdag dat het consumentenvertrouwen vrijwel onveranderd in juli, vergeleken met juni.

De consumentenvertrouwenindex kwam in juli uit op -4, een punt lager dan in juni. Consumenten hebben meer vertrouwen in de economie in het algemeen, maar iets minder bereid om grote aankopen te doen, aldus het CBS.

Toch ligt het cijfer nog steeds ruim boven het gemiddelde van -8 over de afgelopen 20 jaar. De index van het consumentenvertrouwen bereikte zijn hoogste punt ooit van 36 in januari 2000 en bereikte een dieptepunt van -41 in maart 2013, op het hoogtepunt van de financiële crisis

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment