COP26-landen lopen achter bij Nederlands plan om wegvervoer op te schonen

COP26-landen lopen achter bij Nederlands plan om wegvervoer op te schonen

Zo’n 14 landen en tal van bedrijven, waaronder Ikea, Unilever, Siemens en Amazon, hebben zich aangesloten bij een Nederlands initiatief om het gebruik van broeikasgassen producerende dieselvrachtwagens en bussen tegen 2040 uit te faseren.

Alle nieuwe bussen en vrachtwagens in de deelnemende landen moeten vanaf dat jaar op schone energie rijden, volgens de deal die is gesloten op de COP26-klimaattop in Glasgow.

Met vrachtwagens en bussen met een levenscyclus van zo’n 10 jaar is het akkoord ‘een goede start’ voor de wereldwijde doelstelling van nul transportemissies in 2050, aldus het ministerie van Infrastructuur. zei.

Behalve Nederland hebben Oostenrijk, Canada, Chili, Denemarken, Finland, Luxemburg, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Schotland, Turkije, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland ingestemd met de deal. België, Duitsland en Frankrijk deden dat echter niet.

In Nederland is de regering van plan de transportvervuiling, die verantwoordelijk is voor een derde van de CO2-uitstoot en ongeveer 70% van de stikstofvervuiling wereldwijd, aan te pakken door subsidies te verstrekken voor elektrische of waterstofvoertuigen.

Dat zou veel transportondernemers kunnen helpen die nog steeds op hun hoede zijn vanwege de grote investering die een schone vloot met zich meebrengt, zei interim-minister van Infrastructuur Steven van Weyenberg.

Ook autofabrikanten zouden moeten samenwerken om te zorgen voor een goede keuze aan milieuvriendelijke vrachtwagens, zei hij, erop wijzend dat Nederland ‘goed is in het bouwen van emissievrije bussen en vrachtwagens’.

‘We hebben afgesproken om in 2050 al het wegvervoer op orde te hebben. Samenwerking met andere landen is belangrijk om de markt sneller te laten groeien. Ik roep alle andere landen op om zich bij dit initiatief aan te sluiten’, aldus Van Weyenberg.

Milieuorganisatie heeft de overeenkomst toegejuicht. Directeur Natuur & Milieu Marjolein Demmers vertelde brancheblad wegtransport dat de dagen van het zeer vervuilende wegvervoer geteld zijn.

‘Dit plan geeft een duidelijk signaal af aan de transportsector: de toekomst ligt in emissievrije batterijen en waterstof, niet in verbrandingsmotoren. Geen biobrandstoffen of e-fuels in de tank, daar zijn de landen heel duidelijk over’, zegt Demmers.

Het akkoord van woensdag komt in het kielzog van een Nederlandse u-bocht over overheidsfinanciering voor olie-, gas- en kolenprojecten in het buitenland tegen eind volgend jaar, die de Verenigde Staten, Canada en 18 andere landen hebben beloofd te stoppen.

De regering zei dat het ondertekenen van de belofte ‘controversieel’ zou zijn en daarom buiten de bevoegdheid van een demissionaire regering zou vallen.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment