Controleer uw snelheid: verkeerscampagne toont voordelen van limiet van 30 km/u

Controleer uw snelheid: verkeerscampagne toont voordelen van limiet van 30 km/u

 

Michiel Pas, instructeur van verkeersveiligheidsinstantie Veilig Verkeer Nederland (VNN) gaf een demonstratie op een weg waar de snelheidslimiet snel terug naar 30kph die de effecten van snelheid op een zebrapad laat zien. Inclusief een reactietijd van een seconde, zou het ongeveer 13 meter duren voordat een auto stopt bij 30 km/min, vergeleken met bijna 28 meter bij de hogere snelheid.

‘Bij 50 km/u zie ik een kind oversteken, de reactietijd brengt me 15 meter verder… bij 50 zou ik iemand overrijden’, zei hij. ‘Max Verstappen kan sneller reageren op de baan, maar niet als hij net bij Albert Heijn is geweest. Hij heeft nog een seconde nodig.’

Tijdens een demonstratie liet hij zien dat zijn moderne Volvo, zelfs in het gunstigste geval, volledig alert en klaar om te stoppen bij een lijn, nog steeds 3m 70 zou afleggen als hij op de rem trapte bij 30 km/u en in ideale weersomstandigheden – een hogere snelheid, afleiding en regen kunnen, zei hij, het verschil zijn tussen een levende of dode voetganger.

straatleven

Egbert de Vries, hoofd verkeer en vervoer van Amsterdam, zei dat de demonstratie illustreerde waarom de stad verkeerssnelheden brengt tot 30 km/u eind 2023 – de eerste Nederlandse stad die dat op grote schaal doet.

‘Er wordt veel gesproken over verkeersslachtoffers, dus er zijn ook daders, maar niemand die een auto bestuurt, wordt wakker en wil die dag iemand aanrijden’, zei hij. ‘Het is voor iedereen, fietsers, voetgangers en ook automobilisten van levensbelang om naar 30 km/u te gaan, want je maakt het veiliger voor jezelf maar ook voor anderen.

‘Het gaat niet de goede kant op met de verkeersveiligheid en dat heeft ook effect op de mensen in de stad. Mensen willen op straat lopen, willen hun kinderen op straat laten en daarom is het belangrijk dat we de veiligheid verbeteren. Wil je een stad die langzamer en gastvrij is, of heel, heel snel en gevaarlijk?

‘We weten uit de cijfers dat de snelheid van het voertuig een belangrijke factor is voor de ernst van een ongeval.’

Volgens de verkeersregio Amsterdam rijdt naar schatting 40 tot 60 procent van de automobilisten vaak en soms onbewust te hard, en de laatste ongevalscijfers suggereren dat meer fietsersde meest kwetsbare groep, raakt zwaargewond in het verkeer.

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben lobbyde bij de overheid om de snelheidslimieten op de meeste stedelijke wegen te verlagen. Hoewel het totale aantal verkeersdoden de afgelopen twee decennia een patroon van daling laat zien, SWOV heeft geschat dat de snelheidsverlaging de huidige jaarlijkse tol van ongeveer 600 verkeersdoden met 22% tot 31%.

Gerard Slegers, vice-voorzitter van de regionale verkeersorganisatie Vervoerregio Amsterdam, zegt dat het stadsleven afleidt en daarom snelheidsreductie essentieel is. ‘Mensen zijn gehaast, gestrest, in hun eigen wereld of rijden gewoon mee met het verkeer om hen heen’, zegt hij in een persbericht. ‘De snelheidscampagne is gericht op automobilisten die, al dan niet bewust, te hard rijden in de bebouwde kom en lokale wegen. De remdemonstratie laat duidelijk zien dat een klein verschil in snelheid een enorm verschil maakt voor de verkeersveiligheid.’

 

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment