Consumenten gaven vorig jaar 20% meer uit aan ‘duurzaam voedsel’

Consumenten gaven vorig jaar 20% meer uit aan ‘duurzaam voedsel’

Consumenten besteden meer over ‘duurzaam eten’ in supermarkten dan in voorgaande jaren, mede dankzij de coronamaatregelen en cafésluitingen, stellen onderzoekers van Wageningen Universiteit en het CBS.

In totaal zijn de consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel – gecategoriseerd als voedsel geproduceerd met methoden die verder gaan dan het wettelijke minimum op het gebied van dierenwelzijn, de sociale impact en het milieu – vorig jaar met 21% gestegen. In 2019 was de stijging slechts 7%.

Thee en koffie lieten met 34% de grootste stijging zien, maar de verkoop van aardappelen, groenten, fruit, brood, graanproducten, gebak, eieren en zuivel liet allemaal een stijging zien van rond de 30%.

Daarentegen steeg de verkoop van niet-duurzame voedingsmiddelen veel minder of daalde zelfs en kochten consumenten bijvoorbeeld 27% minder gewone eieren. De uitgaven aan duurzame diepvries- en kant-en-klare maaltijden stegen met 53%, terwijl de niet-gelabelde versies met 3% daalden.

Eerder onderzoek heeft uitgewezen dan gespecialiseerde levensmiddelenwinkels ook geprofiteerd van de lockdown en verschuiving weg van uit eten gaan.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment