Arme kinderen hebben vanaf de geboorte te maken met nadelen, blijkt uit nieuw onderzoek

Arme kinderen hebben vanaf de geboorte te maken met nadelen, blijkt uit nieuw onderzoek

Kinderen die arm opgroeien, lopen vroeg in hun leven achter op hun rijkere leeftijdsgenoten, blijkt uit nieuw onderzoek van de Erasmus School of Economics. bericht in de Volkskrant.

Uit een onderzoek onder 153.000 kinderen in de leeftijd van nul tot 14 jaar bleek dat de kinderen van rijkere ouders het over de hele linie beter doen op het gebied van gezondheid, gedragsproblemen en onderwijs.

Onderzoekers Coen van de Kraats en Bastian Ravesteijn bestudeerden geanonimiseerde gegevens van het CBS, kindergezondheidscentra en schoolartsen in vier verschillende delen van het land. Ze keken onder meer naar de relatie tussen armoede en gewicht bij kinderen, taalontwikkeling en psychische problemen.

Vroege indicaties
Verschillen bij kinderen zijn al op jonge leeftijd zichtbaar. Tegen de leeftijd van twee moeten kinderen zinnen van twee woorden kunnen zeggen, zoals ‘Oma leuk’. Uit huishoudens met een hoog inkomen voldoet 95% van de kinderen aan deze drempel. Maar slechts 80% van de kinderen uit arme huishoudens doet dat.

‘Als je met een taal- of spraakachterstand op school begint, wordt het moeilijker om bij te blijven en houdt de achterstand aan’, zegt Ravesteijn in een interview met de NOS. interview.

En het gaat niet alleen om de beheersing van de Nederlandse taal. Kinderen kunnen getest worden bij het Consultatiebureau, de gemeentelijke baby- en peuterklinieken, in andere talen.

Oorzaken
Ook de stress van armoede speelt een grote rol. Goedkoop eten is vaak minder voedzaam, wat kan leiden tot gezondheidsproblemen. En ouders die lange dagen maken, hebben misschien minder tijd en energie om hun kinderen naar het park te brengen om te spelen of met ze te praten, zeggen de onderzoekers.

Armoede zelf kan ertoe leiden dat mensen een lager IQ hebben. Ander onderzoek heeft aangetoond dat wanneer mensen niet langer arm zijn, ze beter scoren op cognitieve intelligentietests.

Interventies
De onderzoekers zien enkele hulpvormen die wel degelijk verschil maken. Maar, zeggen ze, ze worden niet altijd uitgevoerd.

‘Elke gemeente wil het wiel opnieuw uitvinden en kan programma’s die werken negeren’, zegt Ravesteijn.

Hij noemt voorschools onderwijs van goede kwaliteit als een manier om kinderen te helpen. Het betalen van de vergoedingen voor arme kinderen zodat ze lid kunnen worden van sportteams en betere onderwijsprogramma’s voor ouders, zodat ze begrijpen hoe ze betere keuzes kunnen maken voor hun kinderen, heeft ook een positief effect.

Ongelijkheid is een probleem dat zo oud is als de tijd, maar de onderzoekers zeggen dat wat er aan te doen is niet goed wordt begrepen. ‘We kunnen het nog niet oplossen, maar we kunnen het wel beter begrijpen. Als je het vroeg opvangt, is het mogelijk om de situatie om te draaien en ervoor te zorgen dat ook deze kinderen goed terechtkomen’, zegt Ravesteijn.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment