Amsterdam Pride is ‘te commercieel’ en heeft een opknapbeurt nodig, meldt het rapport

Amsterdam Pride is ‘te commercieel’ en heeft een opknapbeurt nodig, meldt het rapport

De Pride-vieringen in Amsterdam hebben een opknapbeurt nodig om het evenement minder commercieel te maken en meer gericht op emancipatie en protest, volgens een nieuw rapport.

Bijna iedereen die voor het rapport is geïnterviewd, zegt dat er verandering nodig is, maar de ideeën over wat anders zou moeten, lopen sterk uiteen, volgens adviesbureau Flowzdie het onderzoek heeft uitgevoerd.

Een groot deel, maar geen meerderheid, vindt dat de botenparade op de laatste zaterdag van het evenement moet worden geschrapt omdat het niet langer bijdraagt ​​aan de emancipatie van de LHBTQ+-gemeenschap, aldus de onderzoekers.

Anderen zeggen dat er meer moet worden gedaan om ‘pink washing’ – bedrijfsgerelateerde promotie met behulp van LGBTQ+-vriendelijke afbeeldingen – tegen te gaan wanneer bedrijven zelf niet genoeg doen om LGBTQ+-rechten te promoten.

Bovendien zijn er in sommige kringen zorgen dat de aanwezigheid van zoveel mensen van buiten de gemeenschap en de hoge alcoholconsumptie ‘plaatsen in de stad creëren die niet veilig zijn voor de LGBTQ+-gemeenschap’, zeggen de auteurs van het rapport.

Onenigheid

Niet iedereen is echter voorstander van een volledige herziening van het evenement, dat elk jaar eind juli en begin augustus plaatsvindt.

Siep de Haan, een van de grondleggers van de Amsterdam Pride-beweging, vertelde het Parool commerciële bedrijven zijn altijd onderdeel geweest van het evenement en hebben niets te maken met roze wassen. ‘Het is beledigend voor onze sponsors om ze als zodanig te omschrijven’, zei hij tegen de krant.

Hij bekritiseerde ook het onderzoek en zei dat de groep mensen die werd geïnterviewd niet de grootste groepen binnen de gemeenschap omvatte. ‘Ik wil niemand buitensluiten, maar ikzelf wel’, zei hij. ‘Iedereen heeft een plek, maar we mogen elkaar de toegang tot het evenement niet ontzeggen.’

Te wit

Echter, Naomie Pieter, van de Black Pride-organisatie en die deel uitmaakte van de onderzoeksfocusgroep, vertelde de krant dat de manier waarop het evenement nu is georganiseerd ‘te wit en te commercieel’ is.

‘Het is ver verwijderd van het vieren van Pride. Het is een soort Koningsdag geworden’, zegt ze. Er zou volgens haar vooral meer aandacht moeten zijn voor de Pride Walk, die ‘voelt als een demonstratie en mensen samenbrengt’.

Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam heeft aan gemeenteraadsleden laten weten dat ze vanaf volgend jaar de organisatiestructuur van het evenement wil veranderen. Het contract van Stichting Pride Amsterdam loopt af in 2022.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment