Actievoerders klagen bij AFM over plasticgebruik Ahold Delhaize

Actievoerders klagen bij AFM over plasticgebruik Ahold Delhaize

Milieuorganisaties KlantAarde en Plastic Soup Foundation hebben bij de Nederlandse financiële toezichthouder AFM een klacht ingediend over een vermeend gebrek aan transparantie over plasticgebruik bij Ahold Delhaize, eigenaar van Albert Heijn en Etos.

Ze beschuldigen de groep van het overtreden van Europese regels door niet publiekelijk bekend te maken hoeveel plastic hun organisaties gebruiken en de milieueffecten ervan.

‘Als marktleider moet Ahold Delhaize haar overmatige afhankelijkheid van plastic aanpakken en de kraan dichtdraaien voor plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik’, zegt Jurjen de Waal, campagnevoerder plastic afval bij Plastic Soup Foundation. ‘Dit moet het doen door opties voor hergebruik en navulverpakkingen op te nemen en onnodige verpakkingen te elimineren.’

Ze voegde toe aan Nu.nl: ‘Behalve dat het slecht is voor mens en milieu, hebben investeerders deze informatie ook nodig. Ze lopen het risico ineens geconfronteerd te worden met de klimaatgevolgen van beleid rond plastic.’

In een Nederlandse primeur klagen de organisaties dat Ahold Delhaize de wettelijke vereisten onder de EU-richtlijn niet-financiële rapportage schendt, wat suggereert dat het gebruik van plastic nu een ‘materieel financieel risico’ is dat aan beleggers moet worden bekendgemaakt.

‘Kwetsbaar’

Plastic Soup Foundation beweert dat 80% van de Albert Heijn-producten een plastic verpakking heeft, hoewel een Natuur & Milieu studie eerder deze week zei dat de supermarkt het beter deed dan de meeste anderen in het gebruik van recyclebare verpakkingen.

In andere landen worden nieuwe wetten ingevoerd om het gebruik van plastic te beperken, zoals een verbod om vanaf volgend jaar in Frankrijk minder dan 1,5 kilo verse groente of fruit in het materiaal te verpakken. De klimaatactivisten beweren dat nieuwe EU-wetten en -beleid, evenals juridische stappen tegen plasticvervuiling, zware plastic-consumenten ‘kwetsbaar’ maken.

Een woordvoerder van Ahold Delhaize vertelde aan Nu.nl dat de organisatie ondertekenaar is van de wereldwijde inzet van de Ellen MacArthur Foundation voor het veranderen van plasticgebruik, en meldt wat het doet in haar jaarverslagen.

Zo zei de organisatie in 2020: ‘Ahold Delhaize-merken werken aan zero plastic waste van eigenmerkverpakkingen in 2025 door de plastic verpakkingen die we gebruiken 100% recyclebaar, composteerbaar of herbruikbaar te maken.’

De woordvoerder voegde eraan toe: ‘We optimaliseren de verpakking van huismerkproducten, verminderen het aantal plastic draagtassen en recyclen het plastic afval dat in onze eigen faciliteiten wordt gegenereerd.’

De AFM heeft geen verplichting om actie te ondernemen naar aanleiding van de klacht.

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment