ACM waarschuwt ‘influencers’ voor het kopen van nep-likes en volgers

ACM waarschuwt ‘influencers’ voor het kopen van nep-likes en volgers

De Nederlandse consumenten- en marktautoriteit ACM heeft zes Nederlandse zogenaamde influencers aangesproken op het gebruik van nep-likes en volgers om hun verkoop te stimuleren, met succes, aldus het bureau vrijdag.

De zes, actief in mode, lifestyle, fitness, eten en kunst, zijn allemaal gestopt met het gebruik van vervalsingen sinds ze eind 2021 door de ACM werden geconfronteerd als onderdeel van een hardhandig optreden, aldus de waakhond.

Bedrijven of influencers die nog steeds nep-likes of nepvolgers gebruiken, riskeren boetes voor het misleiden van consumenten.

‘Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die ze online zien’, zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Berg. ‘Bedrijven en influencers die producten verkopen of promoten, mogen geen nep-likes of nep-volgers gebruiken om hun profiel op sociale media betrouwbaar of populair te laten lijken.’

Talloze bedrijven verkopen nep-likes en volgers online voor platforms zoals Facebook, Instagram, YouTube, TikTok en Google, waardoor de kopers populairder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.

Daardoor worden consumenten misleid over de kwaliteit of populariteit van een bedrijf, een persoon of een product of dienst, aldus de ACM.

 

Disclaimer:

Tipmaatregelen.nl is geen eigenaar van de informatie op deze website, wij verstrekken de informatie die al beschikbaar is op internet. Voor eventuele steengroeven wordt Disclaimer verzocht vriendelijk contact met ons op te nemen – tipsmaatregelen@gmail.com Of https://tipsmaatregelen.nl/contact/ Bedankt

Leave a Comment